Een aantal jaar geleden ging ik kennismaken bij Dethon. Zoals bij iedere kennismaking, bereidde ik me goed voor en verdiepte me in het bedrijf. Dethon is wat dat betreft een bijzondere organisatie: een sociale werkvoorziening. Leuk voor mij om ook daar maatwerk oplossingen voor te vinden. Of dat lukt? Daar vertelt Frank Geensen, opleidingscoördinator bij Dethon, zelf meer over.
“Het is al een paar jaar geleden, maar ik weet nog goed welke indruk Fiona tijdens onze eerste kennismaking op me maakte. Ik merkte meteen dat ik met iemand te maken had met inlevingsvermogen in de doelgroep.
Dethon is dé sociale werkplaats van Zeeuws-Vlaanderen met ongeveer 1.000 medewerkers in dienst, waarvan zo’n 800 uit de doelgroep. We organiseren regelmatig trainingen voor zowel deze medewerkers als de leidinggevenden. Denk aan trainingen in hard skills zoals VCA, rijvaardigheid en houtbewerking, maar ook aan soft skills als assertiviteit, leidinggeven, omgaan met psychische beperkingen en timemanagement. Vanwege die laatste kwam ik jaren geleden met Fiona in contact.
Eén van onze bedrijfsmanagers had elders al eens een workshop van Fiona gevolgd en was daar erg over te spreken. Dat gaf al vertrouwen. Daarnaast is het fijn dat Fiona uit de streek komt en weet wat Dethon doet. Ik kon direct merken dat ze zich goed had ingelezen én ingeleefd in ons bedrijf en de doelgroep.
De training timemanagement is erg goed bevallen. Je merkte meteen resultaat bij de betreffende leidinggevenden. Ze hadden hun planning beter onder controle en meer rust in hun lijf. Na deze training zijn we Fiona dan ook in gaan zetten voor andere trainingen. Binnenkort staat er bijvoorbeeld een training over het voeren van een goed functioneringsgesprek op de planning. Na iedere training laat ik de deelnemers steeds een evaluatieformulier invullen. Bij Fiona krijg ik vaak terug dat het een leuke training was, met ruimte voor een lach en een dolletje, maar altijd straight to the point richting het bereiken van het doel.
Fiona geeft naast trainingen ook 1-op-1 coaching aan diverse leidinggevenden. Afhankelijk van de hulpvraag gaat ze met hen aan de slag om bepaalde competenties te verbeteren. Ze heeft hier inmiddels al een flinke naam opgebouwd. Wij bieden onze leidinggevenden namelijk de keuze uit verschillende coaches, zodat ze die coach uit kunnen kiezen waar ze een klik mee hebben en zich prettig bij voelen. Ze vragen steeds allemaal naar Fiona. Vaak omdat ze de goede verhalen van hun collega’s hebben gehoord. Fiona stelt nooit teleur.
En dat heb ik zelf ook. Ik weet gewoon ‘het komt goed’, als ik Fiona inschakel. Ze denkt mee en heeft meestal niet veel woorden nodig om te begrijpen wat we nodig hebben. Ze draait er vervolgens niet omheen en gaat recht op het doel af. Dat vind ik wel fijn. Dat én het feit dat ze altijd snel reageert op mailtjes. Ik heb een hekel aan reminders sturen, maar dat is bij Fiona nooit nodig. Het fijne is ook het rechtstreekse contact. Bij de grote bureaus heb je vaak niet met de opleider, maar met (dure) accountmanagers te maken en dat is niet altijd even efficiënt.
Zetten we tegenwoordig voor ál onze trainingen alleen nog maar Fiona in? Nee, ook andere trainers. Je kunt immers niet overal vanaf weten en dat zou ook niet geloofwaardig overkomen naar de cursisten. Het mooie is dat Fiona dat ook uit zichzelf aangeeft. Als iets niet haar expertise is, zegt ze dat direct. Die eerlijkheid kan ik erg waarderen.”