Volgens Van Dale is ‘flirten’: op niet-serieuze wijze, vrijblijvend een ander of elkaar het hof maken. Maar kun je dat ook als ondernemer? Op een netwerkavond bijvoorbeeld? Of tijdens een gesprek met je nieuwe klant? En hoe begin je daar precies aan? Hieronder geef ik je graag 13 nuttige tips.
In tegenstelling tot wat velen misschien denken, heeft zakelijk flirten niets met seks te maken. Het gaat louter om je lichaamstaal, waarmee je een bepaald doel tracht te bereiken. Je probeert als het ware je gesprekspartner te boeien of te beïnvloeden met je non-verbale communicatie. En op die manier probeer je uiteindelijk om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen. Dat doel kan heel divers zijn: een handtekening onder een opdracht, een nieuwe campagne, een investering in een nieuw project……. noem maar op.
Er bestaat zoiets als de ‘7%-38%-55%-regel’. Deze regel werd bekend door Albert Mehrabian, ex-hoogleraar psychologie aan de UCLA en wordt nog wereldwijd geciteerd als het gaat over het belang van verbale en non-verbale communicatie.
Volgens Mehrabian bestaat alle communicatie uit 3 factoren:
Elk van die factoren draagt bij aan de inhoud van je boodschap:
Dat betekent dat lichaamstaal en intonatie een heel belangrijke invloed kunnen hebben op de houding en beslissing van je klant of zakenpartner. Door aandacht aan hem of haar te besteden en je enthousiasme te tonen, kun je een nieuwe band creëren of een bestaande relatie versterken.
Wist je dat 60 tot 80% van onze boodschap bestaat uit non-verbale communicatie?
Tijd dus om te leren hoe je efficiënt zakelijk kunt verleiden. De volgende tips helpen je beslist al een flink eind op weg.
You’ll never get a second chance to make a first impression. Je krijgt maar 1 kans om een verpletterende eerste indruk te maken, dus grijp die kans.
Maar hoe kan je er zeker van zijn dat die indruk formidabel is?
Dat heb je grotendeels zelf in de hand:
Inderdaad. Ook een handdruk maakt indruk. De manier waarop je je gesprekspartner de hand schudt, verraadt veel over je persoonlijkheid. Nog voordat je een woord hebt gesproken.
Er zijn verschillende soorten handdrukken:
Wil je open en sympathiek overkomen, steek dan je hand recht uit met gesloten vingers; knijp niet te hard, maar ook zeker niet te zacht en pas de sterkte en duur van je handdruk aan je gesprekspartner aan.
En hiermee bedoel ik niet staren. Durf je gesprekspartner aan te kijken. Het geeft aan dat je zelfverzekerd bent en stevig in je schoenen staat. Daarnaast geeft het de ander het gevoel dat je oprecht geïnteresseerd bent, wat de ander een prettig gevoel geeft.
Herinner je je na het gesprek de kleur van de ogen van je gesprekspartner? Mooi zo. Dan heb je deze tip perfect toegepast.
En dan bedoel ik ook écht luisteren. Als je vraagt hoe het met iemand gaat, wacht dan ook op het antwoord. Laat met lichaamstaal (knikken, schudden, glimlachen, een beetje naar voren leunen) zien dat je luistert. Verder is het prettig als je rust uitstraalt in een gesprek. Onderbreek de ander niet en maak geen zinnen af.
Heeft je gesprekspartner je verteld dat hij op vakantie gaat? Of volgend weekend zijn verjaardag viert? Dat zijn dochter binnenkort afstudeert? Iemand die persoonlijke details vertelt, zet een stapje in jouw richting. Aarzel niet om er tijdens een later gesprek over te beginnen. Je geeft daarmee aan dat je oprecht geïnteresseerd bent in de ander en zijn openheid waardeert.
Niets is zo vervelend voor je gesprekspartner als een gereserveerde houding met gekruiste armen of benen. Probeer zo’n houding te vermijden. Leg je handen op tafel, op je schoot of laat ze gewoon hangen. Je komt zo veel ontvankelijker over.
Je kunt ook de houding van je gesprekspartner spiegelen. Het creëert een soort binding. Al moet je dit wel subtiel aanpakken natuurlijk.
Hiermee bedoel ik niet dat je de clown moet gaan uithangen of je beste comedy skills moet bovenhalen. Maar af en toe een grapje maken mag zeker.
Complimenten geven een goed gevoel bij de ontvanger en de gever. Let wel op dat je compliment gemeend is, want je lichaamstaal spreekt boekdelen. Complimenteren aan het begin van een gesprek geeft een positieve impuls.
Noem je gesprekspartner bij naam. Het geeft een menselijk en vertrouwd gevoel. Het toont aan dat je het serieus neemt.
Een zacht, aangename stem stelt de ander op zijn gemak. Een afwisselende intonatie houdt het gesprek niet alleen levendig, maar je houdt er ook de aandacht van je publiek mee vast.
Iedereen heeft verschillende afstandszones. Op een bepaald moment kan te close contact naar of ongemakkelijk overkomen. Maar hoe weet je wanneer je te dicht bij iemand staat?
Er bestaan enkele concrete richtlijnen:
Bij zakelijke gesprekken is het gewenst de persoonlijke tot sociale afstandszone in acht te nemen.
Je hoeft niet altijd in maatpak met dat of mantelpakje op je afspraak te verschijnen. Zorg er voor dat je je kledingstijl afstemt op je contactpersoon of publiek. Belangrijk is dat je je goed voelt in wat je draagt, want dat straal je uit. En vergeet je personal touch niet!
Met een positieve houding bereik je gunstige resultaten. Negatieve gedachten weerspiegelen zich automatisch in een afwijzende lichaamstaal. Zonder dat je het weet, verraad je je gevoelens en zal je gesprekspartner snel aanvoelen wat je denkt. Dus blijf positief!
Zakelijk flirten heeft niets te maken met seks. Bij zakelijk flirten stel je de ander centraal. Je wilt de sfeer laten sprankelen. Als je je bewust bent van je eigen uitstraling, eerlijk en oprecht bent en jezelf blijft kun je op de juiste manier zakelijk verleiden.
Bovenstaande tips kun je toepassen tijdens:
Leuk genoeg? Delen maar!