Inleiding
Effectieve communicatie is het sleutelwoord in het
hanteren van een conflict. In het dagelijkse werk hebben we allemaal wel eens
te maken met spanningen en irritaties die leiden tot conflicten. Soms worden ze
uit de weg gegaan, soms escaleren ze. Wilt u graag leren hoe u deze conflicten
niet hoeft te ontlopen of verergeren? Wat u kunt doen om conflicten effectief
op te lossen? Dan is de interactieve en praktijkgerichte training
Conflicthantering voor u bedoeld!
Indien gewenst kan er tijdens de training conflicthantering geoefend worden met een trainingsacteur.
Resultaat
- U kent de kenmerken van een conflict
- U kent de verschillende conflictstijlen en kunt deze toepassen
- U hebt inzicht in uw persoonlijke conflicthanteringsstijl
- U kunt conflicten effectief bespreken door goede communicatieve vaardigheden
- U voelt zich zekerder en hoeft conflicten niet meer te ontlopen
Doelgroep
Voor iedereen die effectiever wil leren omgaan met conflicten.
Onderstaande onderwerpen komen aan bod:
- Wat is een conflict en wat zijn (mogelijke) oorzaken?
- Soorten conflicten
- Verschillende conflictstijlen
- Persoonlijke stijl van conflicthantering
- Non-verbaal en verbaal gedrag
- Achterhalen van achterliggende belangen
- Verschillende visies op hetzelfde conflict: feiten of interpretaties?
- Gesprekstechnieken tijdens een conflict
- Praktijksituaties en voorbeelden
- Persoonlijk ontwikkelplan